archiwum

okruchy pamięci
(tu przenoszę archiwalne posty z mojego bloga na Onecie)

wtorek, 7 sierpnia 2012

7 maja 2009

yes! yes!! yes!!! ;)

Na północ od Rzymu znajdują się duże okrągłe jeziora powstałe w starych kraterach wulkanicznych. Teraz są to piękne miejsca wakacyjne, kiedyś jednak dla wyczerpanego wędrowca były znakiem, że Rzym jest już blisko. Na trasie znajduje się też miasto Montefiascone nieopodal kolejnego wulkanicznego jeziora Bolsena. Na żyznej ziemi wzgórz Malvasia i Trebbiano rosną dziś winorośle, z których produkuje się słynne wino Moscatello. Z nimi właśnie wiąże się jedna ze sztandarowych opowieści przewodników turystycznych.
W 1111 roku niemiecki biskup Johannes Defuk wraz ze świtą ruszył do Rzymu by obejrzeć koronację Henryka V. Wtedy była to długa i niebezpieczna podróż prowadząca drogą pielgrzymów, co było o tyle wygodne, że na trasie znajdowało się wiele zajazdów. Johannes wysłał przodem swego osobistego sługę z zadaniem odnalezienia gospody, w której podróżujący mogliby się posilić i przespać. Ustalono, że na drzwiach gospody sługa zapisze węglem drzewnym słowo “Est!” (to tu!). Jeśli gospoda serwowałaby także dobre wino,napis miał brzmieć “Est! Est!!”. Nieopodal Rzymu biskup z grupą zauważyli gospodę  z napisem “Est! Est!! Est!!!” na drzwiach. Bez wątpienia napis sporządzony został przez sługę i wskazywał na doskonałą jakość wina w gospodzie. Miasteczko Montefiascone słynęło z przednich win, a Defuk słynął z ich znajomości. Biskup pozostał więc w gospodzie tak długo pijąc Moscatello, że wyzionął tam ducha. Stało się to 3 lata później. Nigdy nie zobaczył Rzymu, a jego rzeczy stały się własnością miasta. Zaraz za Montefiascone znajduje się kościół San Flaviano z płytą nagrobną o następującej treści: “Est! Est!! Est!!!Propter Nimium Est Hic IO DEFUK Dominus Meus Mortuus Est”, co z łaciny oznacza “Z powodu spożycia zbyt dużej ilości To Tu! To Tu!! To Tu!!! w tym miejscu zmarł mój Pan Johannes Defuk.”
*
i ja tam byłam, miód i wino piłam - z umiarem, więc do domu powróciłam, 
a dowody rzeczowe w albumie umieściłam ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz